Fullkorn

Fullkorn er en viktig del av et sunt kosthold, på samme måte som frukt og grønnsaker. Myndigheter verden over og mange eksperter anbefaler økt inntak av fullkorn, dette inkludert Verdens Helse Organisasjon(WHO) 

Visste du at de fleste allikevel ikke får i seg nok fullkorn?

 

Hva er fullkorn?

Fullkorn må inneholde alle de tre spiselige og næringsrike delene av kornet for å kunne kalles fullkorn. Fullkorn er det motsatte av renset korn, der den næringsrike delen fjernes når kornet males til mel. 

Fullkorn inneholder alle de spiselige delene av kornet. 

De ulike bestanddelene i kornet inneholder mange forskjellige vitaminer, mineraler og næringsstoffer. Når korn renses, og da særlig når det skal foredles til produkter som siktet mel eller middagsris, er det kun den midterste delen av kornet som benyttes. De ytre og indre bestanddelene fjernes, og med dem mange av kornets næringsstoffer.

 

Fullkornets tre deler

Selv om kornet er svært lite, består det av tre ulike deler: skallet, kjernen og kimen (f.eks. sammalt hvetekorn). De tre komponentene inneholder ulike og viktige næringsstoffer.

SKALLET

ligger ytterst som beskyttelse

  • Vitamin B
  • Protein
  • Andre stoffer: inkludert vegetabilske næringsstoffer.
    • Disse stoffene forekommer naturlig i planter, og hjelper til med å beskytte dem. Slike stoffer er i søkelyset om dagen, fordi de kan ha en innvirkning på menneskers helse.

KJERNEN 

utgjør størsteparten av kornet. Du finner den under skallet, og den er som regel den eneste bestanddelen som er igjen etter at kornet er blitt foredlet. 

  • Karbohydrater 
  • Protein

KIMEN 

er den delen av kornet som produserer nye strå, og den inneholder viktige næringsstoffer. 

  • Vitamin B
  • Mineraler: sink, jern og magnesium
  • Vitamin E
  • Andre stoffer: inkludert vegetabilske næringsstoffer.
    • Disse stoffene forekommer naturlig i planter, og hjelper til med å beskytte dem. Slike stoffer er i søkelyset om dagen, fordi de kan ha en innvirkning på menneskers helse.

 

Gode grunner til å velge fullkorn

Forskning viser at de som spiser mye fullkorn, gjerne har en sunnere livsstil, og at fullkorn er en viktig del av et balansert kosthold. Derfor anbefaler helsemyndigheter på tvers av kloden inntak av matvarer som er laget på fullkorn.

 

Hvor mye fullkorn bør jeg spise?

Kostholdsanbefalinger: 

Fullkorn Spis minst 4 porsjoner fullkorn hver dag.
Ca 70 g fullkorn for kvinner
Ca 90 g for menn
Fiber 25-35 g/dag

Mengden fullkorn i matvarer kan variere mye, så du bør sjekke næringsinformasjonen på favorittproduktene dine hvis du vil se hvor mye fullkorn de gir deg.

Alle Nestlés frokostblandinger som er laget på fullkorn, gir minst 8 g fullkorn per porsjon.

 

Slik får du i deg mer fullkorn

Det finnes mange deilige og enkle måter å få i seg mer fullkorn på:

  • Bytt ut loff med grovbrød 
  • Velg naturris i stedet for vanlig middagsris 
  • Bak med sammalt mel 
  • Bytt ut couscous med bulgur 
  • Velg frokostblandinger som er laget på fullkorn i stedet for de som er laget på renset korn

 

Her finner du fullkorn

Fullkorn kan enten beskrive selve kornet, som popkorn eller naturris, eller beskrive matvarer som inneholder fullkorn som en hovedingrediens, f.eks. grovt brød, pasta eller frokostblandinger.

 

Hva er fullkorn og hva er ikke fullkorn?

Fullkorn Ikke fullkorn
Fullkornspasta Hvetekim
Grovt brød Sammalt mel
Helkorn bygg Byggkorn
Naturris Middagsris
Hele korn, som mais Maizena
Rugbrød  
Rugkjeks  
Havregryn  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvordan ser jeg om en matvare inneholder fullkorn?

Se etter ordet "fullkorn" 

Hvis du er usikker, er det enklest å se på ernæringsinformasjonen på pakken. Se etter ordene "fullkorn" eller "hele". Korn som beskrives som fullkorn eller hele, som helkorn og fullkornsris, inkluderer alle kornets bestanddeler. 

Sjekk at fullkorn står oppført som en av de første ingrediensene! 

Jo høyere opp på ingredienslisten "fullkorn" står oppført, jo mer av det finnes det i produktet. 

Se opp! 

Korn kan være en del av en matvare på så mange måter. Det kan derfor være vanskelig å avgjøre hva som er fullkorn og hva som ikke er det. 

Matvarer som er merket med følgende ord, inneholder f.eks. ikke nødvendigvis fullkorn: "flerkorn", "steinmalt", "100 % hvete", "knust hvete", "syv-korn" og "kli". Mange av oss antar produkter merket slik inneholder mye fullkorn, selv om det faktisk kan hende pakken ikke inneholder ett eneste fullkorn.

Du kan heller ikke se etter fullkorn basert på farge. En brunlig farge betyr ikke automatisk at produktet inneholder fullkorn, siden matvarer kan farges brune.

 

Nestlés fullkornsgaranti

Alle frokostblandinger fra Nestlé er laget på fullkorn. Vi garanterer at hver porsjon av frokostblandingene våre gir deg minst 8 g fullkorn. Se etter fullkornsmerket, som du finner på alle eskene med Nestlés frokostblandinger. Dette er din fullkornsgaranti.